کراس فیت و راهنمای خرید دستگاه و تجهیزات کراس فیت

کراس فیت و راهنمای خرید دستگاه و تجهیزات کراس فیت

کراس فیت از جمله شاخه های ورزشی دارای محبوبیت در اغلب کشورهاست که به آن معجزه تناسب اندام میگویند. چراکه کراس فیت ، مجموعه ای از فعالیت های ورزشی همچون : شنا، بدنسازی، هوازی، دویدن تمرینات قدرتی و سرعتی با هالتر است ، که به بهبود مقاومت بدن و سلامت بدن ، چربی سوزی و عضله سازی کمک میکند.

 

تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز در کراس فیت :

در کراس فیت، به دلیل تنوع تمرینات و بالا بودن سرعت تمرینات ابزار و دستگاه های گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرد.  استفاده و جایگذاری تجهیزات کراس فیت نیازمند بررسی دقیق و مشاوره اصولی دارد تا دستگاه ها در محلی ایمن بیشترین کارایی را داشته باشند.

  • جامپ باکس

جامپ باکس یا تخته پرش، یک تخته ۶۰*۶۰ با ارتفاع گوناگون است که برای پرش عمودی در تمرینات و ورزش های پلیومتریک استفاده میشود.

تمرینات پلیومتریک، مجموعه تمریناتی هستند که با فشار زیاد بر روی عضلات و سیستم های عصبی موجب افزایش قدرت و تقویت ماهیچه  ها میشوند.

جامپ باکس ها در کراس فیت موجب تقویت عضلات پا و بهبود تعادل بین سیستم عصبی و عضلات میشوند.

تمرین و استفاده از جامپ باکس ها به دلیل فشار زیادی که به مفاصل وارد میکنند اگر برنامه درست و اصولی نداشته باشد میتواند موجب آسیب شود.

jump

  • وال بال (wall Ball)

در بین تجهیزات مورد نیاز کراسفیت، وال بال ها در کراس فیت اهمیت زیادی دارند.

توپ‌های وال بال کراس فیت وزن‌های مختلفی دارند.

وال بال در کراس فیت با تمرینات قدرتی و انفجاری  برای بالا بردن آمادگی جسمانی و بالابردن سطح مقاومت بدن کاربرد دارد. برای افزایش قدرت دستها و تقویت ماهیچه بازو ها در کراس فیت از وال بال استفاده میشود.

wall ball

  • بتل روپ (Battle Rope)

بتل روپ، طناب نبرد ، طناب کراس‌فیت ، طناب قدرتی یا طناب جنگی از جمله تجهیزات کراس فیت به شمار می آیند.

استفاده از بتل روپ، که ازجمله  ورزش های کم هزینه ، سودمند و موثر است موجب میشود که در هر دقیقه ورزشکار حدود ۱۱ کالری بسوزاند .

بتل روپ، یک طناب ضخیم و بلند همراه یک قلاب است،که در محلی محکم و ایمن نصب میشود که یک سر طناب از داخل قلاب عبور داده شده و به دو تکه مساوی تقسیم می شود.

battel rope

  • هالتر کراس فیت

هالترها میله هایی هستند که در کراس فیت، با قرار گرفتن وزنه در دوطرفه آنها میتوان حرکات متنوع کراس فیت را انجام داد. هالتر ها و صفحه های آن را میتوان در هر باشگاهی یافت که تمرینات بدنسازی و کراس فیت با آنها انجام میشود.

hulter

  • دوچرخه ایربایک

دوچرخه ایربایک که به آن فن بایک نیز میگویند از جمله تجهیزات پرکاربرد کراس فیت میباشند.

در ایربایک کراس فیت، پره چرخ شبیه به پنکه میباشد ، که باعث مقاومت هوا میشود.

ایربایک کراس فیت  بر خلاف دوچرخه ثابت قابلیت تنظیم مقاومت را ندارد و رکاب زدن فقط بخشی از کاری است که ورزشکار انجام می‌دهد.

air bike

  • کیسه بلغاری یا سند بگ (Sand Bag)

کیسه بلغاری یا سند بگ ها در کراس فیت ، کیسه های وزن داری هستند که علاوه بر رشته کراس فیت در بدنسازی، فانکشال، کشتی و وزنه برداری نیز برای افزایش مقاومت، تقویت عضلات بالا تنه و پایین تنه از جمله تجهیزات مهم در بشمار می آیند.

OIP

 

  • رویینگ یا دستگاه قایقرانی کراس فیت

از دستگاه رویینگ که ازجمله جدیدترین دستگاه ها است ، برای ورزش‌های بدنسازی و فیتنس و کراس فیت استفاده می‌شود. دستگاه روئینگ شبیه‌ساز حرکت پارو زدن در آب است ،استفاده از  این دستگاه نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، بلکه تناسب‌اندام را هم در پی خواهد داشت.

جایگذاری این  دستگاه فضای زیادی اشغال نمیکند ولی وجود این دستگاه در باشگاه شما میتواند کمک شایانی به ورزشکاران و علاقه مندان کراس فیت کند .

rai

  • دمبل

کراس فیت و دمبل رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند ، درواقع کراس فیت بدون دنبل امکان پذیر نیست.

تمرینات بالاتنه و پایین تنه در کراس فیت به کمک دنبل ها در وزن های مختلف که بصورت منظم برروی استند دنبل قرار دارند، صورت میگیرد. کافیست یک دنبل مناسب داشته باشید تا به کمک آن بخش زیادی از تمرینات کراس فیت را که موجب عضله سازی ،چربی سوزی و در نهایت تناسب اندام میشود را انجام دهید.

dumbbell

  • کتل بل یا دمبل روسی

ازجمله دستگاه هایی که به وفور در کراس فیت استفاده میشود کتل بل ها هستند. دمبل های روسی توپ ها چدن فولادی با دستگیره هستند.

علاوه بر شباهت زیادی که به دمبل های معمولی دارند، از امنیت بالاتری نسبت به آنها نیز برخوردارند.

از کتل بل ها در وزن های مختلف ، در تمرین های کراس فیت برای تقویت عضلات و انجام حرکات سووینگ استفاده میشود.

ball

  • دار حلقه

کراس فیت از تلفیق چند رشته مختلف تشکیل شده که یکی از آنها  ژیمناستیک است، می‌توان گفت که دار حلقه ، به نمایندگی از  ورزش ژیمناستیک در کراس فیت کاربرد دارد.

دار حلقه شامل : دو حلقه کوچک چوبی یا پلاستیکی است، که به یک سازه فولادی نصب میشوند.

این سازه به ظاهر ساده ازجمله تجهیزات پرکاربرد برای تمرین های مختلف کراس فیت میباشند.

close up gymnastics rings gym 1048944 12902394

  • سورتمه کراسفیت

ازجمله دستگاه های هیجانی کراس فیت سورتمه کراس فیت است.

هل دادن و کشیدن سورتمه کراسفیت موجب افزایش قدرت عضلانی میشود.

استفاده از سورتمه کراسفیت در یک مجموعه ورزشی نیازمند شرایط خاص و ویژه ای است، چراکه امکان هل دادن و کشیدن سورتمه کراس فیت روی گرانول، تاتامی و سرامیک وجود ندارد ، به همین منظور تیم لومانا اسپرت میتواند با طراحی و مشاوره درست به شما در راه اندازی و تجهیز باشگاه بدنسازی کمک شایان ذکری کند تا بتوانید از تمام ظرفیت فضای خود بصورت بهینه استفاده کنید.

soortme

  • تجهیزات صعود کراسفیت

طناب صعود(Climb Rope) و تخته صعود یا پگ بورد از جمله تجهیزات صعود هستند ،که باعث افزایش قدرت در عضلات بالا تنه ، بازو، سرشانه و عضلات پشت ورزشکاران و افزایش استقامت آنها می‌شود. در واقع طناب صعود یک مکمل بسیار عالی برای بتل روپ می‌باشد.

R

  • چکش کراسفیت

چکش کراس فیت یا پتک کراس فیت  (CrossFit Sledge Hammer)، وسیله ای به ظاهر ساده ولی فوق کاربردی است که تمرین اصولی با آن موجب عضله سازی میشود.

  • تایر فیلیپ و تایر کراس فیت

تایر فیلیپ یک نیم تایر است که موجب چربی سوزی و افزایش حجم عضلات میشود.

با غلتاندن تایرها در ورزش کراس فیت و ضربه زدن به این تایر ها با چکش کراس فیت  علاوه بر درگیری شدن عضلات مختلف چربی سوزی نیز اتفاق می افتد که این امر موجب زیبایی و تناسب اندام میشود.

tire

  • دیپ بار یا پارالل

برای تمرینات قدرتی و استقامتی در کراس فیت از دیپ بار یا پارالل استفاده میشود .با دیپ بار میتوان عضلات بالا تنه را به راحتی تقویت و  فرم دهی کرد.

paralel

  • لند ماین در کراس فیت

درکنار سایر تجهیزات مورد نیاز کراسفیت لندماین ها میتوانند علاوه بر عضله سازی، چربی سوزی و افزایش مقاومت موجب افزایش حفظ تعادل نیز بشوند.

Mirafit Fitness Expert Performing Landmine Squats 1024x683 1

تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده در باشگاه های کراس فیت به بهبود عملکرد، و تنوع در تمرین ها منجر میشوند.

اما همانند هر ورزش دیگری، باشگاه های کراس فیت نیز نیازمند برنامه ریزی اصول در زمینه تجهیز و ایمن سازی هستند. چرا که استفاده بهینه و درست از سرمایه و تجهیزات موجب بالارفتن عملکرد باشگاه و افزایش رضایت ورزشکاران میشود. مشاوران ما در تیم لومانا اسپرت همواره در تلاش بوده اند تا در زمینه مشاوره راه اندازی و تجهیز باشگاه کراس فیت  به شکلی درست و اصولی موجب بهبود عملکرد شما شوند ، تا به این روش سهم کوچکی در ترویج فرهنگ زندگی سالم و ورزش و سلامت بدن داشته باشند.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره با مشاوران لومانا اسپرت در تماس باشید تا شاهد رشد و افزایش عملکرد باشگاه خود باشید.